Digitális portfólió

Digitális portfólió

A Digitális kompetencia és a 21.századi készségek

2019. október 25. - Némethné Görgőy Zsófia
A 21.században élünk. Ebben a században neveljük gyermekeinket, dolgozunk, építjük kapcsolatainkat. Az elmúlt évszázad és különösen napjaink új kihívások elé állítanak bennünket szülőket, tanárokat és gyermekeinket. A felgyorsult technológiai fejlődés, digitális forradalom és információáramlás új képet formál a tudásról, munkáról, mindennapjainkról, melyekben való eligazodás új készségeket kíván. Elsősorban önálló gondolkodásra kell ösztönöznünk a fiatalokat, és a megszerzett tudás alkalmazására.

Melyek is ezek?

A P21-es modell alapvetően háromterületre sorolja ezeket a képességeket, attól függően, milyen területen hasznosíthatjuk őket.:

  1. Életvitel és karrier
  2. Tanulási és innovációs készségek(egész életen át tartó tanulás)
  3. Információs, média- és IKT készségek

 

Az életvitel és karrierkészségek

közé tartoznak azok a tulajdonságok, melyek a társadalomban való eligazodásunkat, érvényesülésünket segítik akár munkáról akár magánéletről legyen szó: 

  • rugalmasság és alkalmazkodóképesség,
  • kezdeményezőkészség és önszabályozás,
  • szociális és multikulturális készségek,
  • produktivitás és elszámolhatóság,
  • vezetői készségek és felelősségvállalás

Tanulási és innovációs készségek, az un. 4K:

elsősorban az együttes munkára, nyitottságra,közös gondolkodásra irányulnak, állandó reflexió és kontroll mellett:

  • Kritikai gondolkodás
  • kommunikáció
  • kollaboráció 
  • kreativitás

 Információs média és technológiai készségek:

melyek megkönnyítik életünket, ha eligazodunk sajátos szabályai között, és segítik a folyamatos fejlődést

  • Információs műveltség,
  • média műveltség,
  • IKT műveltség

 

 Hogyan tudnám fejleszteni a tanulók digitális kompetenciáját és 21.századi készségeit a saját szakomon belül?

 

Bár az én szakom a Latin nyelv és irodalom tárgya időben elég távol áll a 21.századtól, mégis minden bizonnyal beilleszthetők oktatásába az említett kompetenciák. A tanulók kommunikációját, kritikai gondolkodásmódját, együttműködését bármely csoportos feladat fejlesztheti akár személyesen, akár különböző helyszínekről IKT eszközökön keresztül, információ gyűjtés, új tartalmak létrehozása területén. Művelődéstörténet keretein belül készíthetnek ppt-ket, melyeket interaktív tábla segítségével bemutathatnak, blogokat írhatnak. IKT műveltségüket, digitális kompetenciájukat pl. modellezés feladat is segítheti, gondolok itt egy római lakóház modellezésére, vagy akár egy létező egykori épület, helyszín pl. Akropolisz virtuális körbejárására, ma már léteznek portré alkotó technikák is, pl. Hogy nézhetett ki Julius Caesar? A nyelv tanulásában módszertani segítséget jelenthet, tankockák alkalmazása, illetve játékos gyakorló, tesztfeladatok a Socrative, Redmenta, Kahoot Quizlet Menti programok használata.

 

 

 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://digilatin.blog.hu/api/trackback/id/tr3315263388

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása